BEMÆRK OG FJERN PROCEDURE


Via notice-and-takedown (NTD) formularen har du mulighed for at rapportere ulovligt indhold på vores hjemmeside. NTD-proceduren starter med en anmodning (Notice) og kan, efter konstatering af ulovligt indhold, i visse tilfælde føre til fjernelse af det pågældende indhold (Take Down) fra vores hjemmeside. Ønsker du at starte en NTD-procedure? Vi anbefaler altid, at du først kontakter direkte den part, der distribuerer det ulovlige indhold!



1. Hvad kan du rapportere med en NTD-meddelelse til Bigshopper?


For at foretage en NTD-meddelelse er det nødvendigt, at produktet eller informationen på vores hjemmeside kan betragtes som ulovlig eller uberettiget. For definitionen af ulovligt indhold overholder vi definitionen i Forordning (EU) 2022/2065 (se også: Forordning (EU) 2022/2065). Uløseligt indhold er: al information, der i sig selv eller i forbindelse med en aktivitet, herunder salg af produkter eller tilbydelse af tjenester, er i strid med EU-retten eller med loven i en medlemsstat, uanset det præcise objekt eller den præcise karakter af denne lov.

Det drejer sig konkret om følgende indhold:

  • Krænkelse af immaterielle rettigheder: omfatter ophavsretskrænkelse, varemærkekrænkelse, patentkrænkelse og andre former for krænkelse af immaterielle rettigheder. Det kan være uautoriseret deling eller brug af ophavsretligt beskyttet materiale, varemærker, patenter osv.
  • Hadsk eller diskriminerende indhold: omfatter information, der opfordrer til had, diskrimination, vold eller fjendtlighed baseret på karakteristika som race, køn, religion, seksuel orientering osv.
  • Terroristisk propaganda: information, der opfordrer til eller spreder propaganda for terroristiske aktiviteter, vold eller ekstremisme.
  • Fornærmelser eller beskyldninger mod anmelderen: falske erklæringer, der kan skade anmelderens omdømme.
  • Trusler mod anmelderen: information, der indeholder trusler, chikane eller vold.
  • Børnepornografi: indhold, der indeholder seksuelt eksplicit materiale med mindreårige.
  • Obskønt indhold: materiale, der betragtes som stødende, seksuelt eksplicit eller upassende.
  • Handel med ulovlige varer: indhold relateret til salg eller distribution af ulovlige varer, såsom narkotika, stjålne varer, forbudte våben osv.
  • Ulovlig aktivitet: indhold, der opfordrer til, rådgiver om, eller opfordrer til deltagelse i ulovlige aktiviteter som narkotikahandel, svindel, hacking osv.
  • Krænkelse af privatliv: offentliggørelse af personlige oplysninger som private fotos, adresseoplysninger eller medicinske journaler uden anmelderens tilladelse.
  • Overtrædelse af fortrolighed: offentliggørelse af fortrolig information uden korrekt tilladelse.
  • Falsk information: spredning af falsk information, der kan være skadelig for enkeltpersoner, virksomheder eller samfundet som helhed.

Det er vigtigt, at du ved afsendelse af NTD-meddelelsen vedhæfter beviser, der viser, at der faktisk er tale om ulovligt indhold, og på hvilken grund indholdet er ulovligt.


2. Hvordan sender du en NTD-meddelelse til Bigshopper?


  1. Gå til NTD-meddelelsesformularen.
  2. Udfyld formularen fuldstændigt og sandfærdigt.
  3. Glem ikke at vedhæfte de nødvendige dokumenter!
  4. Når du har sendt formularen, modtager du en bekræftelse på modtagelse af din meddelelse.

3. Hvad sker der nu?


  • Efter modtagelse af NTD-meddelelsesformularen vil vi behandle den senest inden for to arbejdsdage.
  • Vi kontrollerer, om NTD-meddelelsesformularen er udfyldt korrekt, og om al information og alle dokumenter er blevet leveret.
    • Hvis formularen er udfyldt forkert, eller hvis der mangler oplysninger eller dokumenter, kan vi ikke fortsætte med at behandle anmeldelsen. Hvis vi ikke behandler formularen, vil vi altid give feedback til anmelderen herom.
    • Hvis formularen er korrekt udfyldt, og vi har alle nødvendige oplysninger, vil vi fortsætte med at behandle formularen.
  • Vi vil vurdere, om det klart fremgår, at det pågældende indhold er ulovligt.
    • Hvis indholdet kan betragtes som ulovligt, vil vi fjerne det ulovlige indhold fra vores hjemmeside eller gøre adgangen dertil umulig.
    • Hvis det ikke er klart med det samme, om indholdet kan betragtes som ulovligt, vil vi i hørings- og gensidighedsrammerne først kontakte vores klient med anmodning om at reagere på den indgivne anmeldelse. Vi giver klienten en frist på to arbejdsdage, inden vi forventer en reaktion. Afhængigt af klientens reaktion beslutter vi, om vi skal fjerne indholdet fra vores hjemmeside eller gøre adgangen dertil umulig.
    • Hvis indholdet ikke kan betragtes som ulovligt, afvises din anmeldelse, og vi vil informere dig om, hvorfor vi har truffet denne beslutning.

Vi holder selvfølgelig anmelderen informeret om alle beslutninger, vi træffer i denne forbindelse. Vi yder ikke juridisk rådgivning, men stræber efter en platform, hvor alles rettigheder respekteres. Anmeldere og rettighedshavere er selv ansvarlige for nøjagtigheden af anmodningerne og den leverede information.